zondag 21 januari 2018

We hebben de orkaan doorstaan


Wij hebben de storm van afgelopen week goed doorstaan, maar er is in de buurt wel wat schade. Geen daken weggewaaid, zoals twee weken geleden toen van zes garageboxen, een paar straten bij ons vandaag, het dak in de tuin van de buren belandde. Maar wel een paar bomen gesneuveld in het park.

We verbaasden ons erover dat, op het hoogtepunt van de storm, de vogels gewoon naar ons balkon bleven vliegen voor een pindaatje. Zelfs pimpelmeesjes, plukjes veren van amper 15 gram, vlogen heen en weer alsof er niets aan de hand was.

De enige vogel die ik zichtbaar problemen zag hebben met de wind was een blauwe reiger. Hij vloog over, tegen de wind in, werd een stukje terug geblazen en maakte dan maar een noodlanding op het dak van een garage achter het huis. Maar ja, wat wil je met zulke grote vleugels, die vangen wel wind.

Op een zeker moment hoorden we een krakend, schrapend geluid. Alsof er iets over straat geschoven werd. Bij vorige stormen heb ik wel eens tuinmeubilair over de weg zien gaan, dus ik keek uit het raam of ik iets voorbij zag komen. Maar ik zag niets. Een blik langs de bomen aan de overkant, die wel heftig heen en weer bewogen, leverde ook geen verklaring op.

Pas toen ik even daarna uit het zijraam keek viel het me op. Een flinke boom in het park was halverwege afgebroken. De enorme, lichtgele splinters waren tussen de andere bomen goed te zien.

Gisteren ben ik het van dichtbij gaan bekijken. Een beukenboom, van een centimeter of 80 doorsnee, was op 5 meter hoogte afgeknapt. De boom had een paar jaar geleden op die plaats, bij een eerdere storm, al eens een forse tak verloren, dus dat zal z'n zwakke plek zijn geweest. De hele kruin, zeker 10 meter lang, was vlak langs een bruggetje, over het smalle deel van de vijver gevallen.

Terwijl ik foto's stond te maken kwam er een andere buurtbewoner een kijkje nemen. Ik waarschuwde hem voor een losse tak van een andere boom, die boven het pad hing. Altijd voorzichtig zijn in park of bos, de dagen na een storm. Ja, als die boom 2 meter naar links was gevallen was er van die brug niet veel over gebleven. En nee, een open haard had ik niet.

Wie geïnteresseerd is moet de foto's op Twitter maar bekijken. Daar ook nieuwe, betere foto's van de middelste bonte specht. Want die was ook weer terug, ondanks de storm.

Niet vergeten voer op te hangen voor de vogels ! Volgende week is het Tuinvogeltelling...



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Stripman. 
Klik hier voor deel 1 en deel 2 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 en deel 9 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men


2 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Weliswaar met ander uitzicht, maar jij kijkt toch ook geregeld naar de overkant :-).

Jan de Stripman zei

Ja, ja, met grote regelmaat...!