zondag 28 januari 2018

De jaarlijkse balkonvogeltelling


Vooruitlopend op het evenement voor de incidentele vogelteller heb ik mijn blogs van de afgelopen jaren nog eens doorgelezen. Die over de Tuinvogeltelling dan en dan ook nog alleen die op dit blog, dus vanaf 2011. Daarvoor deed ik ook al mee, maar de verhaaltjes daarover stonden op het Volkskrantblog en dat is inmiddels verdwenen.

Het blijkt dat het regelmatig zacht weer was, zodat ik het somber inzag wat vogelbezoek op mijn balkon betreft. In 2012 schrijf ik over een 'uitzonderlijk milde' winter, met temperaturen ruim boven nul en veel regen. De Japanse kers stond al in bloei en uit mijn mezenbollen groeide gras.

Dat is ook nu weer het geval, maar we vinden het niet gek meer, want ook in 2013, 2014 en 2015 was het zacht weer. Alleen in 2016 noteer ik 'redelijk winterweer'. Van vorig jaar heb ik niets opgeschreven, maar op de site van het KNMI lees ik dat januari aanvankelijk winters was, met een aantal vorstdagen en zelfs een nacht strenge vorst, maar aan eind van de maand sloeg het om en hadden we wisselvallig weer met temperaturen van tussen de 5 en 10 graden.

Vandaag is het 'absurd warm', hoorde ik op de radio, maar dat mag de pret niet drukken. Om kwart over 8 legde ik, in het schemerduister, vers vogelvoer op mijn balkon, om 5 over half 9 zag ik het eerste vogeltje, een roodborstje. Dan maar meteen tellen.

Ik heb besloten om voor de Nationale Tuinvogeltelling mijn totalen door te geven via de website van de Jaarrond Tuintelling. Dat betekent dat ik niet meer alleen de vogels meetel die op mijn balkonnetje van 1,5 vierkante meter landen. Nu mogen ook de vogels aan de overkant van de straat meedoen.

Dus telde ik 1 roodborst, 1 pimpelmees, 1 houtduif, 2 koolmezen, 4 kauwtjes, 1 merel, 1 boomklever, 1 grote bonte specht en 1 boomkruiper. Die laatste 2 inderdaad aan de overkant.


Als je nog mee wil doen met de 15e Nationale Tuinvogeltelling dan kan dat nog tot zondagavond 18:00 uur. Al ruim 20.000 vogelliefhebbers zijn je voorgegaan. Zie voor de regels en uitslagen www.tuinvogeltelling.nl  



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Stripman. 
Klik hier voor deel 1 - deel 2 en deel 3 van dit verhaal.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 - deel 5 - deel 6 - deel 7 - deel 8 en deel 9 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men



4 opmerkingen:

martin zei

Het zou ook niet eerlijk zijn. Jij met je piepbalkon en de buren aan de overkant van de rijksweg met een tuin als een landgoed.

Lang geleden dat ik hier in de binnentuin een boomklever zag. Er zijn ook nogal wat bomen verdwenen de afgelopen jaren.

Jan de Stripman zei

@martin - Sinds een paar maanden komen de boomklevers weer dagelijks op het balkon. En die landgoedbezitters tellen vast geen vogels vandaag...;o)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Net als op de Vlaamse speelplaatsen de kauw dus de duidelijke winnaar.

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Ik heb maar zelden zoveel kauwtjes tegelijk op mijn balkon. En landelijk is de kauw op de 4e plaats geëindigd, achter de huismus - die zie ik dus bijna nooit - de koolmees en de pimpelmees...;o)