zondag 10 december 2017

Iets stelen dat niet echt bestaat


De bitcoin is momenteel 15.000 Euro waard, hoorde ik op de radio. Dat is mooi zou je zeggen, maar er was ook slecht nieuws: er is een site gehackt en nu zijn er bitcoins gestolen.

Er was een deskundige in de studio die probeerde uit te leggen hoe het in elkaar zat, maar ergens raakte ik het spoor bijster. De presentator van het radioprogramma ook, denk ik, maar het kan ook zijn dat de deskundige het zelf niet echt begreep.

Laat ik proberen uit te leggen hoe ik denk dat het zit. De bitcoin is een virtuele munt die alleen bestaat op het internet. Je kunt hem kopen en dan moet je er echt geld voor betalen. Dat is op zich al vreemd, want je koopt iets dat er in werkelijkheid niet is.

Je kunt je afvragen of ouderwets geld er wel echt is. Ik heb er maar zelden iets van in handen. Het meeste bestaat alleen uit cijfers, die je op afschriften ziet, of via computer, of telefoon. Maar, als je zou willen, kun je die getallen altijd omzetten in echt bestaande biljetten en munten. Ouderwets geld bestaat echt.

De bitcoin niet, die is enkel en alleen maar een digitale afspraak. Toch blijkt het mogelijk om die niet bestaande munten te stelen. Dat vraagt enige hersengymnastiek. Ze zijn er niet echt, maar ze zijn wel van een internetrekening gehaald, van een bitcoin-account, uit een virtuele portemonnee.

Maar, vroeg de presentator op de radio, waar zijn ze dan nu ? Volgens de deskundige weten we dat niet. Ergens op een computer, dacht hij.

Zou het ? Hoe kun je iets dat er alleen virtueel is, nou weghalen en ergens anders neerzetten ? Dat lijkt me oud-geld-denken. Net als vroeger, als je een tientje van moeder gepikt had en in je broekzak had verstopt, dan kon moeder het terugvinden als ze je zakken nazocht.

Maar het is nu toch niet zo dat we de gestolen bitcoins terug kunnen vinden, als we maar alle computers op de wereld gaan afzoeken ? Het is een virtuele munt en een virtuele portemonnee. Geen echt ding dat in een ander ding zit.

Die bitcoins stonden op die rekening omdat we met z'n allen afgesproken hadden dat ze daar waren. Nu heeft iemand het systeem zo bewerkt dat ze er niet meer zijn. En volgens mij zijn ze dan ook nergens anders.

Het zou kunnen dat ze straks terugkomen, zei de deskundige, dan worden ze witgewassen. Maar ik denk dat je, als je op illegale wijze bitcoins in het systeem in kunt voeren, je niet de moeite hoeft te nemen om die dan eerst ergens anders te stelen. Het zijn virtuele dingen ! Ze bestaan pas als het systeem en de gebruikers dat geloven.

Dat lijkt op tovenarij ! En het heeft religieuze trekjes. De bitcoin bestaat niet, maar we geloven van wel ? Ik zou er mijn spaargeld niet aan uitgeven. Maar misschien snap ik er wel niets van...



De Strip: De strip van deze week is gemaakt door de Geheimzinnige Hulpman.

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 - deel 4 en deel 5 van dit verhaal. 

Klik hier voor deel 1 - deel 2 - deel 3 en deel 4 van het vorige verhaal. 

Klik op de tekening voor een grotere weergave. 

Bezoek ook onze internationale, Engelstalige, website: The Amazing Comics Men




2 opmerkingen:

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ik zou zeggen dat het nu bij iemand anders op de computer staat ...

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Maar dan is een bitcoin zoiets als een computerbestand, een stuk tekst, of een code, die je uit zou kunnen printen...?
Dan kun je er net zo goed biljetten van drukken...