dinsdag 27 september 2011

Van John Lennon, via Brandy Alexander, naar Ron Sexsmith



Hoe langer je op dat internet rondkijkt, hoe meer je er van overtuigd raakt dat alles met alles te samen hangt.

Afgelopen zondag plaatste ik een verhaal over de Amerikaanse singer-songwriter Jesse Winchester. Ik was een mooi filmpje van hem tegen gekomen, per ongeluk eigenlijk, want ik was op dat moment op zoek naar muziek van Ron Sexsmith. Dat is een Canadese zanger waar collega-blogger Glaswerk laatst een blog aan wijdde.

Een dag later bekeek in de film 'Imagine – John Lennon', uit 1988, die ik te leen had van mijn muzikale vriend M. Het is een mooie documentaire die, met behulp van fraai foto- en filmmateriaal, een beeld schetst van het leven van de, in 1980, vermoorde Beatle.

Lennon heeft naast grote successen ook perioden met drank- en drugsproblemen meegemaakt. In de film noemt hij op een zeker moment de naam Brandy Alexander, zijn favoriete drankje. Hij omschrijft het als cognac met melk.

Bij mij deed dat een belletje rinkelen. Brandy Alexander's & the Wall of Sound is een bootleg, een niet officieel uitgebrachte cd, van John Lennon. De plaat bevat alternatieve versies en oefen-sessies voor wat uiteindelijk, in 1975, de lp 'Rock 'n' Roll' zou worden.

Ik had, in mijn onschuld, nooit de connectie tussen Brandy Alexander en drank gelegd. Maar ik had natuurlijk beter moeten weten. Lennon leefde in die periode gescheiden van Yoko Ono en ging zich te buiten aan alcohol. Op de cd staat, onder meer, een ladderzatte opname van het nummer 'Just because'.

Het is verbazend dat die opname bewaard is gebleven. De zanger lalt en schreeuwt, met dubbele tong, onzinteksten en obsceniteiten. Het gekste is nog dat er geen eind aan lijkt te komen. Deze stomdronken opname duurt zeker twee keer zo lang als de lp-versie. Wie had er baat bij om Lennon, in die staat, op de band te zetten ? Of was iedereen in de studio strontzat ? Het beschamende resultaat is te beluisteren op YouTube.

Hoe dan ook. Ik klikte nog wat verder en kwam tot mijn verrassing terecht bij Ron Sexsmith ! Die zat op een zeker moment in een bar met de zangeres Leslie Feist. Zij vroeg wat het vreemde drankje was dat hij dronk en hij legde uit dat het Brandy Alexander was, de favoriete cocktail van John Lennon.

Een paar weken later stuurde zij hem een songtekst getiteld 'Brandy Alexander'. Hij maakte er muziek bij en beiden zetten een versie van het nummer op de plaat. Kijk maar op YouTube: De versie van Feist en die van Sexsmith 

Tot slot het recept voor Brandy Alexander zoals dat op Wikipedia staat: 20 ml cognac, 20 ml crème de cacao en 20 ml room. Mengen in een beker die half gevuld is met ijsklontjes, uitschenken en garneren met nootmuskaat.



12 opmerkingen:

Antoinette Duijsters zei

Bij het lezen van het recept word ik al misselijk;-)

bert deben zei

Als je hoort welk resultaten het drankje geeft aan de kwaliteiten van Lennon, dan blijf ik liever schrijven met een tas thee met een scheutje room in ... ;-)

Jan de Stripman zei

@antoinette - Het valt in de praktijk misschien mee, maar ik ddenk niet dat het snel mijn favoriet zou worden...;o)

@bert - Heel verstandig ! Maar de lp 'Rock 'n' Roll' valt nog best mee, hoor...;o)

Glaswerk zei

Tjessus, campingkaraokelallers kunnen na een half fust nog muzikaler uit de hoek komen.

Dat men dat filmpje niet van YouTube heeft verwijderd. Er staat overigs wel bij dat het een Phil Spector recording is, voor wat het waard is...

Doe maar een bakkie koffie Jan.
En een klontje suiker graag.

Bart zei

Ja, onbegrijpelijk dat iemand dit heeft willen opnemen, en...nog bewáren ook.

Hij kon er wat van, John Lennon, met name samen met zijn drinkebroertje Harry Nilsson.
Zingen bedoel ik, als ze nuchter waren... ;-)

Bart zei

Eén lichtpuntje aan deze bedroevende opname: nu heb ik in ieder geval in mijn leven alvast één zeker voorbeeld waar ik moeiteloos beter dan Lennon gezongen zou hebben.
Dat ik dát nog eens mag meemaken op mijn ouwe dag... ;-))

Jan de Stripman zei

@glaswerk - Het is niet te harden, hè ? Ik had het al eens eerder gehoord, maar het YouTube-filmpje heb ik tot nu toe niet tot het einde kunnen beluisteren. Dit gaat te ver... Koffie lijkt me het beste...;o)

@bart - Ik kan er ook niet bij. Dat je met z'n allen, in een dronken bui, zo'n bandopname maakt, okee. Maar waarom bewaren en op de plaat uit brengen ?

De officiële lp-versie is gelukkig een stuk beter...;o)

Zelfstandig journalist Antwerpen zei

Ach, de genialiteit moet af en toe toch even plaatsmaken voor banaliteit :-).

Jan de Stripman zei

@zelfstandig journalist - Daar lijkt het wel op. De meningen over Lennon zijn trouwens nogal verdeeld. Er zijn er die hem vereren als een heilige, maar er is ook een biografie verschenen waarin hij van allerlei misdadigs wordt beschuldigd. Tot aan doodslag aan toe...

Anoniem zei

Leuk te lezen hoe je ales aan elkaar plakt en knipt. Uiteraard heeft alles met alles te maken. Soms even zoeken, maar toch.

P.S. ook even kijken of ik hier kan reageren. Er lijkt iets mis te gaan met reageren (als wordpresser?) bij blogspotters. Lukt niet meer.. Wat is er aan de hand?

Anoniem zei

Krijg nou wat.. Hier lukt het wel.. Bij Johan, Arda, en Kuifje lukte het niet. Stuur ik op "reactie versturen" kreeg ik daar een leeg reactieveld terug..).

Jan de Stripman zei

@aadverbaast - Het is vast een actie om de wordpressers over te halen nu eindelijk eens bij blogspot te komen bloggen...;o)